Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Jongeren voelen zich steeds minder vertegenwoordigd in de politiek. Daarom zoeken zij hun toevlucht tot andere manieren om hun onvrede te uiten en maatschappelijk onrecht aan de kaak te stellen. Filosofe en antropologe Femke Kaulingfreks laat zien dat veel van hun handelingen wel degelijk politiek betekenisvol zijn, ook al beschouwen buitenstaanders ze doorgaans niet als politiek. Deze nieuwe vormen van maatschappelijk engagement ontstaan veelal op straat of op internet. Van rappers en straatvloggers tot rellende jongeren in buitenwijken, allemaal bedrijven zij 'straatpolitiek': zij willen gehoord worden en eisen een stem op in het maatschappelijk debat.
Jongeren en politiek ; Nederland --- sociale actie --- 361.55 --- Jongeren en politiek.
Choose an application
Jongeren ervaren de bemoeienis van volwassenen met hen vaak als onwaarachtig. Na een bijeenkomst tussen politici en jongeren, zegt een van hen: ‘De politici gristen de microfoon weg en gingen vervolgens onderling ruzie maken. Naderhand gaven ze elkaar schouderklopjes, waren ze de beste vrienden’.Volgens Femke Kaulingfreks moeten volwassenen niet op een voorschrijvende manier met jongeren omgaan, maar zich als strijdvaardige bondgenoten opstellen. Zodat jongeren vanuit hun eigen kennis en ervaring hun eigen plek in de samenleving weten te creëren. ‘Het gaat niet om integratie en participatie, maar om transformatie met meer ruimte voor eigen wijsheid’.In de Participatielezing 2023 ‘Eigen-Wijs’ zet Kaulingfreks dan ook de eerste stappen naar een nieuwe pedagogiek van solidariteit die jongeren bijstaat in hun streven naar persoonlijke, maar ook politieke en maatschappelijke bewustwording. Voor docenten, opvoeders en professionals in het sociaal domein het begin van een nieuwe praktijk.
Age group sociology --- Educational sciences --- 374.3 --- Jongeren : communicatie
Choose an application
In tijden van crisis, racisme, ongelijkheid en populisme, komen mensen sneller tegenover elkaar te staan. Dit geldt nog meer voor kinderen en jongeren. Hoe kan je jongeren helpen een veerkrachtige identiteit te ontwikkelen in een context van polarisatie en vervreemding? Dit boek portretteert zes pedagogische praktijken waarin deze uitdaging samen met jongeren wordt opgepakt.Deze allianties openen een ruimte waar gespeeld kan worden met identiteiten. Betrokken begeleiders coachen niet alleen jongeren in hun eigen bewustwordingsproces, maar bouwen ook aan gemeenschappen en zijn belangenbehartigers. Zij behartigen de belangen van jongeren om in deze tijd waarin politiek steeds vaker het verleden als kompas neemt, individuele en collectieve toekomstdromen levend te houden.https://www.standaardboekhandel.be/p/speelruimte-voor-identiteit-9789463723244
Age group sociology --- Social policy and particular groups --- jeugdwerk --- jeugdhulpverlening --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- persoonlijkheidsontwikkeling --- 450.9 --- veerkracht --- identiteit --- welbevinden --- diveristeit --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Jongere --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Begeleiding --- Methodiek --- Bewustwording --- Burgerschapseducatie
Choose an application
In welke werelden bewegen jongeren zich? Waar hechten zij waarde aan? Wat betekenen sociale media voor hen en hoe maken zij er gebruik van? Leefwerelden van jongeren gaat over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van jongeren, zichtbaar gemaakt via voorbeelden en illustraties uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek, berichtgeving in de (sociale) media en websites. Het eerste deel van het boek gaat over het leven van jongeren thuis. Hierbij wordt ingegaan op de rol van het gezin, vriendschappen, jeugdcultuur, uiterlijk, seks en liefde. Het tweede deel beschrijft het leven op school, een plek waar alle jongeren naartoe gaan en jongeren met andere achtergronden tegenkomen. In deel drie staat de rol van media en de digitale cultuur centraal. Hier gaat het over hoe jongeren hun levens vormgeven met behulp van ‘nieuwe'en ‘oude'media; en hoe die media onderwerp en aanstichter zijn van mythevorming en morele paniek over jongeren. Ook voor deze derde druk hebben lectoraten van verschillende hogescholen de handen ineengeslagen. De inhoud van het boek is aangepast op grond van actuele kennis over leefwerelden van jongeren. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie en de bijna grenzeloze mogelijkheden van (sociale) media. Ook is er aandacht voor sexting, diversiteit en sociale ongelijkheid
Age group sociology --- populaire cultuur --- sociologie --- sexting --- jeugd --- onderwijs --- gezinssociologie --- jongerencultuur --- media-educatie --- leefwereld
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|